Õpijuhise eesmärgiks on tutvustada kuidas oleme meie, st sinu õppejõud, õppetöö assistendid ja meie abilised, näinud ette õppeaine sooritamist. Õpijuhisesse on koondatud meie soovitused kuidas läbida õppeaine võimalikult sujuvalt, ilma liigsete üllatusteta.
Tehisaru kasutamine
Üldine soovitus on kasutada tehisaru võimalikult vähe. Programmeerimine 1 aine roll on esitada sulle lihtsaid algoritmilisi probleeme kasutades programmeerimise baasoskusi, et arendada SINU kriitilise mõtlemise ja probleemilahendamise oskusi. Kasutades kohe alguses tehisaru suurel mahul teed endale karuteene – mahukamate ja unikaalsete ülesannete lahendamisel, millest tehisaru jõud enam üle ei käi, jäävad sedasi ka sinu kogemused ja oskused väheseks.
Tehisaru kasutamisel pead sina veenduma, et vastus on korrektne ja sobilik! Tehisaru poolt genereeritud vastuseid pead sina oskama kaitsta!
Tehisaru on täielikult keelatud
- Eksami, testi ja tunnikontrollide sooritamise ajal
- Praktikumiülesannete kaitsmisel
- Praktikumiülesannete terviklahenduste koostamiseks
Tehisaru tohib kasutada
- Selgituste küsimisel. Näiteks
- Mis ohud on täisarvude kasutamisel C keeles?
- Miks ei ole sobilik rahalisi väärtusi ujukomaarvuna hoiustada?
- Kuidas kasutada sõne C keeles?
- Vigade leidmiseks, küsides koodis paikneva vea kohta abi, vältides seejuures koheselt lahenduse saamis. Näiteks
Selgita mulle miks järgmises koodis on viga. Ära paku parandatud lahendust
[Programmikood või programmikoodi vigane lõik] - Etteantud koodilõigu kohta selgituste küsimiseks. Näiteks
Selgita mulle antud programmikoodi sisu ja eesmärke
[Programmikood või koodilõik pikemast programmist] - Andmefailide genereerimisel. Näiteks:
Koosta mulle tühikutega eraldatud andmefail, mis sisaldab inimese eesnime, perenime, elukoha linna, vanust ja töövaldkonda. Jäta kahe töötaja eluvaldkonnaks sõne “puudub”. Andmefailis peab olema 15 rida. Nimed peavad olema eestipärased, linnad paiknema Eestis.
Algoritmiliste küsimuste lahendamisel arvesta, et sinu roll on enda aju võimekust arendada! Ära küsi lihtsale probleemile lahendust, vaid vihjeid!
Näiteks: “Juhenda mind kuidas võiks koostada funktsiooni C keeles, mis leiab ja tagastab täisarvudest koosneva massiivi aritmeetilise keskmise, kuid ära genereeri mulle valmiskoodi.”
Pärast seda kui oled juba esmased oskused programmeerimises omandanud, võid hakata kasutama tehisaru lühikeste koodilõikude genereerimiseks. Tee seda siiski alles siis, kui kõik muu on juba ammendatud. Näiteks:
- Loo funktsioon C keeles, mille sisendiks on pinge voltides ning voolutugevus amprites ning mis tagastab seadme nimivõimsuse vattides.
- Koosta funktsioon C keeles sõne väiketähtede muutmiseks suurtähtedeks
NB! Sina oled vastutav kõige eest, mis on genereeritud tehisaru kasutades!
Jooksev õppetöö (praktikum)
Enamik õppetunde on kombineeritud loeng + praktikum vormis – st tunni alguses esitatakse uus teema, millele järgneb vahetult praktiline ülesanne. Kui praktikumis on tunnikontroll, sooritatakse see kohe tunni alguses.
- Tutvu põgusalt praktikumis planeeritud teemaga enne tunni algust, et teaksid millest juttu tuleb ja suudaksid paremini loengu ajal järjel püsida. Selleks tasub slaidid läbi sirvida ning vaadata üle millised on praktikumis lahendamisele kuuluvad ülesanded.
- Loengu ajal tee märkmeid ja tähista olulisemaid kohti, mida lektor rõhutab. Sageli sisaldab loeng kommentaare, vihjeid ja tüüpilisi veakohti peatselt eesseisva ülesande kohta. Slaidid on koostatud suunavalt ning ei sisalda kõike loengus ette kandmisele kuuluvat.
- Igal tunnil toimub check-in ehk tundi registreerumine, enamasti vahetult pärast loenguosa lõppu ja enne ülesannete lahendamise algust.
- Ülejäänud tunni aeg on planeeritud praktikumi ülesannete lahendamiseks ja kaitsmiseks
Kõige sujuvam on võtta planeeritud tunni ajast maksimumi – st kuula ära teooria, seejärel alusta kohe praktikumi ülesande lahendamisest. Võimalusel lahenda ja kaitse baasülesanne sama tunni käigus. Kui jõuad, lahenda ja kaitse ära ka lisaülesanne. Praktikumi käigus küsi julgelt abi.
Praktikumi ülesannete lahendamine
Lahendamise alustamiseks tutvu esmalt praktikumi laiendatud kirjeldusega. Laiendatud kirjeldus sisaldab lisaks slaididele ka täiendavaid vihjeid, viiteid, koodinäiteid, tunni eesmärke jne. Laiendatud kirjeldus hõlmab endas ka kõik esitatavad ülesanded koos oma nõuete, testjuhtude, kommentaaride, lahendusjuhiste ja muu vajalike teadmistega.
Soovitav on lahendamisel võtta väikeseid pause. Enamik arendajaid ei istu tunde arvuti taga ja vorbi koodi nagu Vändrast saelaudu. Praktikumiülesande lahendamise ajal võid võtta (ja on isegi soovitatav) väikesi pause. Võid julgelt lahkuda klassiruumist, et hingata väheke värsket õhku (nt jalutada ümber maja mõne ringi).
Kui jääd ülesandega hätta, tekib ülesande õigesti mõistmise kohta küsimusi, pole kindel lahenduskäigu õigsuses või vajad lihtsalt vihjeid mida edasi teha, siis küsi julgelt! Selleks me klassiruumis olemegi.
NB! Kui tunned, et oled juba 10+ minutit tuimalt monitori vaadanud, mitte midagi tehes, siis küsi abi! Me anname sulle suuniseid kuidas edasi minna!
Ülesannete kaitsmine
Kaitsmised on individuaalsed.
Praktikumi ülesande kaitsmiseks tuleb anda õppejõule või tema abilistele märku soovist kaitsta (nt käega).
Kaitsmised toimuvad ainult klassiruumis, selleks ettemääratud aegadel (tunniplaanijärgne tund, konsultatsioon). Digitaalselt kaitsmisi vastu ei võeta.
Kaitsmise protsessi võib kuuluda leitud vigade parandamine, koodi selgitamine, koodi muutmine (sh muutes ülesande püstitust), algoritmide visandamine paberile jne.
Kaitsmise käigus on tehisaru ja muu kõrvalise abi kasutamine keelatud, kui seda pole lubanud kaitsmist läbi viiv isik.
Jooksvad kodutööd
Jooksvad kodutööd kaitstakse sama korra alusel nagu praktikumiülesanded, kui selle kohta pole teistsugust märget ülesande juures. Kodutöö lahendus on soovitatav üles laadida ülikooli P kettale enne tunni toimumist seda muutmist võimaldaval kujul (nt algoritmi puhul pilt ja projektifail).
Kodutöö tasub kaitsmiseks valmis panna kohe tunni alguses. Enamasti toimub jooksvate kodutööde kaitsmine vahetult pärast tunni esimese praktikumiülesande kaitsmist.
Suured kodutööd
Suurte kodutööde lahendamine on iteratiivne protsess, mis võtab tunniülesannetest oluliselt rohkem aega.
- Alusta lahendamist soovitavalt nädal-kaks enne tähtaega. Seda selleks, et jätta aega puhkehetkedeks ja võimaluseks abi ja selgitusi küsida.
- Planeeri ülesande lahendamiseks aega vähemalt kahel .. kolmel päeval. Ülesande pikkused võivad üllatada ning vahel jookseb lihtsalt mõte kokku ning on vaja väheke puhata ja värsket õhku hingata.
- Loe ülesande tekst põhjalikult läbi, et märkaksid kõiki nõudeid
- Tükelda ülesanne väikesteks mõttelisteks juppideks (st alamülesanneteks), et oleks lihtsam kuskilt pihta hakata
- Ülesanne valmis, pööra pilk uuesti nõuetele, et midagi kahe silma vahele ei jäänud
- Pärast dokumendi salvestamist PDFiks loe see uuesti läbi – sageli jäävad sisse erinevad vormistusvead, mida alguses ei pane tähele
Tehisaru kasutamine kirjatöödes
Tehisaru kasutamisel lähtu ülikooli üldistest põhimõtetest, mis on kirjeldatud järgneva kahe dokumendiga
- Heade tavade suunised tehisaru kasutamiseks
https://taltech.ee/oppeinfo/oppekorraldus/head-tavad - IT teaduskonna lõputööde allikate kasutamise juhend (lehekülje lõpus, lõputöö vormistamise sektsioonis)
https://taltech.ee/infotehnoloogia-teaduskond/lopetajale
Test ja eksam
Testiks valmistumiseks
- Veendu, et oled tuttav arvutiklassi arvutitesse paigaldatud tarkvarapaketiga ja oskad vajalike tööriistu kasutada.
- Vaata üle oma varasemad tunni- ja kodutööd – nii programmikoodid, kui algoritmid. Veendu, et oskad sarnaseid lahendusi iseseisvalt kirjutada. Vajadusel lahenda ülesanded uuesti läbi
- Iga praktikumi laiendatud kirjelduses on tunni õpieesmärgid (“Pärast seda tundi peaksid …”). Veendu, et oled kõik loetletud oskused ja teadmised saavutanud.
- Tutvu ja lahenda läbi erinevaid tüüpilisi algoritmimisülesandeid https://blue.pri.ee/ttu/programmeerimine-i/algoritmide-ulesanded/
- Varasemalt ettevalmistatud materjalide kasutamine on lubatud, seega valmista ette endale sobivad abimaterjalid, mida võib töö ajal vaja minna. Lae need juba kodus üles ülikooli P kettale. Arvesta, et tunni alguses võib klassiruumis internet olla blokeeritud, seega tagantjärgi ei pruugi see võimalik olla!